Doorlopend mooie recepten en kooktechnieken om u te inspireren.
Arjen Zeevenhooven
Topkok

Meer eten in de winter

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom wij in de winter meer en vetter eten dan in de zomer. Zelf merk ik dat in de donkere koude dagen in de winter behoefte heb aan veel en vet terwijl ik dat helemaal niet nodig heb. Wij hoeven ons blijkbaar niet te schamen om ’s avonds lekker op de bank een zak nootjes en kaas en worst te snoepen.

Wetenschappelijk is er een goede verklaring voor ons gedrag. Wij gaan ’s ochtends in het donker naar ons werk en meestal kom je in het donker ook weer thuis. Op het kantoor of op de zaak zitten wij de hele dag in kunstlicht en zien wij geen of weinig daglicht. En daar wringt de schoen. Ons lijf heeft behoefte aan daglicht. Daglicht maakt een beetje van ons gelukshormoon aan. Dat gelukshormoon heet serotine en daar krijgen wij wat te weinig van binnen in de winter.

Om dit gemis te compenseren krijgen wij automatisch behoefte aan koolhydraatrijk voedsel. Eten met veel koolhydraten wordt ook wel comfortfood genoemd. Denk aan pizza, pasta, chips en veel vlees met vette jus.

Alle voedingsmiddelen met veel koolhydraten zorgen ervoor dat de afgifte van insuline in de bloedbaan hoog is en daardoor gaat onze chemische fabriek (het lichaam) weer een stof aanmaken dat omgezet wordt in het gelukshormoon serotine en voelen wij ons weer wat gelukkiger of beter.

Je zou dan hypothetisch kunnen zeggen dat gelukkige mensen minder snel aankomen in de winter om dat zij deze behoefte wat minder hebben maar met deze uitspraak begeef ik mij op glad ijs. Ik ben tenslotte kok en geen wetenschapper.

Dat gelukshormoon willen wij natuurlijk allemaal wel maar dikker worden daar zitten wij niet op te wachten! Hoe los je dit nou op? Het blijft een feit dat wij wat grotere maaltijden eten in de winter en dat is helemaal niet erg. Het is tenslotte koud en ons motortje moet goed kunnen draaien.

De oplossing is vrij simpel. Zorg ervoor dat je veel vezels eet. De meest vezelrijke producten zijn groenten, bonen en grof volkorenbrood. Voor de meesten onder ons is dit geen nieuws maar hoe doe je dat dan?

Eet volkoren brood in plaats van wit brood en gebruik in stoofschotels wat minder vlees en voeg grof gesneden groente toe (lekker veel) zoals bonen, broccoli, paprika, blokjes knolselderij, pompoen en winterwortels. Ook stamppotten zijn hier heel geschikt voor. Zelf gebruik ik maar een paar aardappelen in stamppot en in plaats van de rest van de aardappelen gebruik ik dan wortel, zoete aardappel (ook weinig koolhydraten) en knolselderij.

Het zelf weken van boonsoorten is ook een goede en tevens goedkope optie. Ik vervang dan de aardappel gewoon door een boon ( hé … dat rijmt).

Al met al zijn vezels de oplossing voor onze eetbuien. Vezelrijke producten verteren nu eenmaal wat langzamer waardoor er constant glucose in ons bloed komt en wij minder snel honger hebben.

Simpel toch?

 

Groet, Arjen

Koffie

Filterkoffie, wie is daar niet mee opgegroeid?

Helemaal terug van weggeweest vanwege de pure smaak en positieve gezondheidsaspecten. Met Moccamaster, het oer-Hollandse koffiezetapparaat, zet u altijd hete en aromatische koffie. Dankzij de nieuwe keuzeschakelaar op de Moccamaster KBG Select zet u de lekkerste kop koffie bij kleine en grote hoeveelheden. Filteren tot in de perfectie In oktober

Lees verder »
Koffie

Filterkoffie, wie is daar niet mee opgegroeid?

Helemaal terug van weggeweest vanwege de pure smaak en positieve gezondheidsaspecten. Met Moccamaster, het oer-Hollandse koffiezetapparaat, zet u altijd hete en aromatische koffie. Dankzij de nieuwe keuzeschakelaar op de Moccamaster KBG Select zet u de lekkerste kop koffie bij kleine en grote hoeveelheden. Filteren tot in de perfectie In oktober

Lees verder »

KOOKTECHNIEKEN

Winterse ragout

Een heerlijk wintergerecht is ragout. Ragout heeft een romige structuur en vult behoorlijk goed. Een goede ragout past geweldig bij de winter. Mijn probleem is alleen dat ik er veel te veel van eet. Maar toch. Ragout is een aanrader in de winter. De basis van ragout is bloem, boter

Lees verder »

Zoetzuur maken

Waar denk je aan bij zoetzuur? Meestal aan snoep lijkt mij. Zure matten is zo’n voorbeeld van snoep dat super zuur is maar ook erg zoet. Van dat zure schrikken je smaakpappillen en het zoete brengt daarna weer rust in je mond. Zoetzuur kun je ook heel goed van groenten

Lees verder »

Timing tijdens het koken

Een mooi gerecht koken is op zich niet zo ingewikkeld. Als je de moeite neemt om even te oefenen dan lukt elk gerecht. Het is een stuk lastiger om meerdere gangen achter elkaar te serveren en daarbij zelf ook nog de tijd te hebben om mee te eten en iets

Lees verder »

De perfecte kreeft bereiden

Er zijn maar weinig mensen die zich branden aan het bereiden van een kreeftengerecht, maar toch is het goed te doen. Elke visboer is in staat verse, levende kreeft te bestellen. Het Nederlandse kreeftenseizoen loopt van maart tot juli. In deze periode is de Nederlandse kreeft uit de Oosterschelde, Grevelingen

Lees verder »

RECEPTEN

Citroen-honing-prei met tijm en feta

Ingrediënten voor 4 personen 1 kilogram dunne prei 1 citroen 150 milliliter bouillon (van een blokje) 25 gram boter 3 takjes tijm 1 eetlepel vloeibare honing 150 gram fetablokjes, beetje fijngemaakt met een vork Bereiding Snijd de kont en het donkergroene stuk van de preien af. Snijd de prei in

Lees verder »

Verse vitaminen kweken doe je thuis

BIJT is een lijn met producten voor het thuiskweken van kiemgroenten. Met een BIJT kweekset, bestaande uit een herbruikbare pot en een biologisch afbreekbare zaadpad, kweek je jaarrond gezonde kiemen in zes verschillende soorten zoals broccoli en rucola. Naast de kweekset heb je enkel water nodig voor de groei. Het

Lees verder »

Hete bliksem van zoete aardappelen met spek

Ingrediënten voor 4 personen 400 gram aardappelen 600 gram zoete aardappelen 2 Elstar appels 2 uien 50 gram roomboter 300 gram gerookt ontbijtspek aan 1 stuk zonder zwoerd 2 eetlepels grove mosterd   Bereiding Snijd de geschilde aardappelsoorten in stukken, spoel ze schoon onder de koude kraan en kook ze

Lees verder »

Linzencurry met kip, kokos, limoen en spinazie

Ingrediënten voor 4 personen 400 gram rode linzen in zak (droog) 400 milliliter kokosmelk 2 uien 400 gram kippendijen zonder bot 4 eetlepels olijfolie 100 gram Boemboe groene curry (zelf vind ik die van Fair Trade het lekkerst) Sap van 1 limoen 2 teentje uitgeperste knoflook 600 gram verse spinazie

Lees verder »

Witte bonen cassoulet met lekker veel vlees

Ingrediënten voor 4 personen 30 gram roomboter 80 gram gerookte spekblokjes 300 gram hamlappen (in grote stukken) 2 verse worstjes 2 grote uien in blokjes gesneden 2 eetlepels tomatenpuree 2 takjes verse tijm 2 kruidnagels 2 stuks laurierblad 500 gram witte bonen (het liefst zelf geweekt en gekookt) 1 eetlepel

Lees verder »

Runderstoof met appelstroop en boontjes

Ingrediënten voor 4 personen 600 gram rib-runderlappen, liefst met een randje vet 3 eetlepels Rinze appelstroop 2 eetlepels mosterd (naar persoonlijke smaak/voorkeur) 25 gram boter 2 grote uien, fijngesneden 4 laurierblaadjes 250 milliliter rundvleesbouillon (van tablet) 300 gram winterpeen, in plakjes 2 stronken bleekselderij gewassen en in reepjes gesneden 250

Lees verder »

INGREDIËNTEN EN RECEPTEN OP RUBRIEK

  • All
  • Aardappel
  • Aardappelsalade
  • Afrikaans
  • Amandelspijs
  • Appelstroop
  • BBQ
  • Bakken
  • Cassoulet
  • Chinees
  • Chorizo
  • Citroen
  • Culinair
  • Curry
  • Feta
  • Garen in de oven
  • Garnalen
  • Gevuld
  • Grapefruit
  • Gratin
  • Groentestoof
  • Hamlappen
  • Hete bliksem
  • Hollandaisesaus
  • Honing
  • Indiaas
  • Italiaans
  • Kalkoen
  • Kerstbrood
  • Kip
  • Kippenstoof
  • Knolselderij
  • Koekjes
  • Kokos
  • Kreeft
  • Kreeftensoep
  • Limoen
  • Limoncello
  • Linzen
  • Mayonaise
  • Nieuwsbrief
  • Poffen
  • Poké Bowl
  • Prei
  • Riblappen
  • Rundvlees
  • Salade
  • Soep
  • Spaans
  • Spek
  • Spinazie
  • Stamppot
  • Stoof
  • Suikerbrood
  • Tiramisu
  • Wentelteefjes
  • Winterstoof
  • Witte bonen
  • Zalm
  • Zomersalade