Louis Sauter, bioloog, schoolleider en enthousiast kunstfotograaf is geboren in 1952 in Wouw (Noord-Brabant). Hij woont in Tholen (Zeeland).

Ruim 20 jaar geleden begon hij met fotografie als kunstvorm. Landschapsfotografie was daarbij zijn eerste liefde, de laatste vijf jaar komt daar naaktfotografie op externe locaties bij.

Voor zijn landschapsfotografie gebruikte hij, op het moment dat de donkere kamer nog in zwang was vooral zwartwitfotografie. Met de komst van de digitale fotografie, kwam daar ook kleurenfotografie bij. Daarbij kiest hij voor het werken met kleurcontrasten, in combinatie met prachtige, lieflijke of dreigende wolkenluchten. Hij vindt compositie in zijn landschapsfoto’s heel belangrijk en volgt vaak zijn intuïtie om zijn standpunt te bepalen.

Bij zijn naaktfotografie vindt hij zwart-wit krachtiger dan kleur, omdat je teruggaat naar de essentie van inhoud, vorm, lijnen en compositie.

Artistieke naaktfotografie is de krachtigste vorm van fotografie, vooral als je het beeld abstraheert.

Hij probeert daarbij een kwetsbaar, maar sterk model op zorgvuldig geselecteerde buitenlocaties te plaatsen. Dit leidde tot het project Mother Nature’s Daughters.

Zijn kennis van locaties in Nederland is goed, dankzij zijn jarenlange ‘biologische’ wandelingen op zoek naar natuur en landschap, langs ’s heren wegen.

Favoriete locaties zijn kustgebieden (strand, duinen, schorren en slikken).

Hij zoekt in de lente ook vaak bossen op, vooral die met een uitbundige bodemvegetatie die een bijzondere fraaie achtergrond voor zijn fotografie geven.

Sauter wil de kracht van fotografie laten zien, hij wil de rol van compositie, lijnen, textuur, vormen en contrasten in een foto tastbaar overbrengen. De kijker moet onder de indruk raken en uitgedaagd worden. Fotografie is en blijft een krachtig medium.

In Mother Nature’s Daughters wil hij laten zien hoe mooi de gefotografeerde landschappen zijn, hoe kwetsbaar mensen in dergelijke landschappen zijn, hoe mooi de menselijke vorm past in het landschap of juist contrasteert met het landschap.

Hij legt zich in zijn fotografie beperkingen op.

Hij werkt bijvoorbeeld vaak in de vroege ochtend of late middag als de zon laag staat. Soms heeft hij een bewolkte hemel nodig, die garant staat voor een diffuse verlichting, dan weer is een uitbundige blauwe lucht al dan niet met witte wolken essentieel.

Bij nabewerking converteert hij de kleur naar grijstinten met behulp van Photoshop, hij bewerkt zijn foto’s, zoals dat vroeger in de donkere kamer gebeurde. Daarbij heeft hij een voorliefde voor zware tinten in zijn zwart-witfoto’s.

Bij zijn naaktfotografie heeft het model inspraak. Hij gebruikt krachtige, creatieve modellen met een gymnastische of dansachtergrond, die weten hoe hun lichaam optimaal wordt gefotografeerd. Vaak zijn er studies en flinke discussies met het model nodig.

Naaktfotografie is leuk, maar kent ook zijn specifieke problemen.

Sommige opnamen komen pas tot stand na ettelijke keren een sprong of een pose uit te voeren. Vaak moet er voor een foto een stevige wandeling gemaakt worden door moeilijk terrein. In principe is naaktfotografie op enkele plekken na, onmogelijk.

Sauter moet er dus zeker van zijn dat er op de locatie geen mensen zijn die aanstoot nemen aan naaktfotografie. Dat vergt onderzoek vooraf.

Maar als er iets moois wordt gemaakt, kijken model en fotograaf tevreden terug en zal de foto de toeschouwer verbazen. Dan volgen er enthousiaste reacties.

De technische uitrusting van Sauter bestaat uit een Canon EOS 5DsR-camera en een aantal lenzen.

De foto’s van Sauter zijn te zien op www.slik-art.nl en op verschillende exposities (de laatste twee jaar op de Huntenkunst in Ulft, exposities in Kudelstaart, de ADAF in Amsterdam, galerieën in Hamburg en Bremen en expo’s in Miami, Venetië en Barcelona).

Categorieën: KunstKunsternaar