Zo, dit is mijn laatste column voor dit jaar. Diegenen die mijn stukjes van dit jaar hebben gelezen en onthouden, hebben nu een bovengemiddelde kennis van koffie. U kunt die irritante neef, die na iedere vakantie over dat nieuw ontdekte wijntje bralt, genadeloos aftroeven. Wraak is zoet (goeie koffie ook trouwens). In koffiespeciaalzaken bent u nu een gewaardeerde gesprekspartner. Of het gaat om de aanschaf van een apparaat of u wil gewoon een kopje koffie drinken, met u maken ze de kachel niet meer aan. Maar, een uitglijer ligt op de loer en door de mand vallen ambieert niemand. Daarom nu wat etiquette voor de koffiebarbezoeker. Anders gezegd: hoe maak ik vrienden met mijn barista?
- Iemand die professioneel bezig is met koffie en koffiesmaakbeïnvloeding heet een barista. Niet baristo, en al helemaal niet balisto.
- Wilt u weten wat voor koffie ze gebruiken, vraag dan welke koffie ze op de molen hebben. Niet in de molen (al zit het wel degelijk in de molen).
- Grappig bedoelde bestellingen als “doe mij maar een lekker bakkie pleur” leiden tot een ijzige stilte.
- Vingerknippen als u iets wil bestellen is dodelijk. U zult genegeerd worden, of uw bestelling verdwijnt onderop de stapel. In beide gevallen is dat jammer, want die koffie komt voorlopig niet.
- Begin niet over Italië! 400 woorden volstaan niet om uit te leggen waarom niet, maar mijd dat I-woord – gewoon niet noemen.
- Als je werk bestaat uit het zo goed mogelijk maken van koffie, vind je het écht interessant om te horen wat de klant ervan vindt. U hoeft niet te vertellen dat u een framboosachtige zoetheid proefde achter een touche vanille met een hint van pure chocolade in de afdronk, want dat geloven ze toch niet. “Lekker” of “heel lekker” volstaat.
- Men gaat niet beter z’n best doen als u uw bestelling in een soort vakantie-Italiaans uitspreekt. Een vriendelijk bestelde kappesino smaakt hetzelfde als een zangerige cappuccino (in de middag).
- Geniet volop van uw recent aangeschafte koffiezetapparatuur, blinkend of niet, maar dan thuis. Een barista raakt zelden opgewonden bij het horen van een merknaam uit de consumentenmarkt. Een Porscherijder kwijlt niet bij het zien van een Pandaatje (waar overigens niks mis mee is, maar dat terzijde).
Trek de wijde wereld in. Ontdek mooie steden, snuif cultuur op, en drink (ook daar) lekkere koffie. Na de jaarwisseling volgen nog veel meer koffieweetjes.