In Kunsthal KAdE in Amersfoort zijn vanaf 27 januari de bekende grijze sculpturen van Hans Op de Beeck te zien in combinatie met stukken uit het CollectieCentrum Nederland.

In het CollectieCentrum Nederland (CC NL) bevinden zich de collecties van Rijksmuseum, Paleis Het Loo, Nederlands Openluchtmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De kleurrijkheid en diversiteit van deze collecties zorgen met het monochroom grijze werk van Op de Beeck voor een interessant samenspel.

De kunstenaar koos veertien van zijn sculpturen en bedacht daar thema’s bij die als vertrekpunt voor de circa 200 depotstukken dienden: kinderlijke onschuld, reizigers, zee, feest, het vanitas-motief en de wonderkamer. In een zevende zaal combineert hij tien van zijn kinder-/mensfiguren met figuur-sculpturen uit de vier collecties.

Aelbert Jansz. van der Schoor, Vanitas stilleven, 1640 – 1672, olieverf op doek, 63,5 x 73 cm, SK-A-1342, Collectie Rijksmuseum Amsterdam (1)

Realistische beelden

Hans Op de Beeck heeft de afgelopen decennia naam gemaakt met realistische beelden die allemaal in hetzelfde grijs getoonzet zijn. Hiermee abstraheert hij op effectieve wijze alle door hem gekozen objecten – vaak uit het alledaagse leven – die daardoor allemaal op hetzelfde ‘niveau’ komen te staan. Een plastic bekertje of stuk fruit naast een stuk koraal of Afrikaans masker. Mensfiguren in allerhande poses naast complete interieurs. Alles is ‘gelijk’. Op de Beeck streeft er niet naar de realiteit te simuleren in zijn werk, maar wil een stemming oproepen die raakt aan de essentie onder de huid van de realiteit.

Ludolf Bakhuysen, Woelige zee met jacht, 1694, olieverf op doek, 37 x 46 cm, SK-A-11, Collectie Rijksmuseum Amsterdam (1)

Hans Op de Beeck, Danse Macabre, 2021

Tweede locatie: Elleboogkerk
Naast de expositie in Kunsthal KAdE bedacht Op de Beeck voor de Elleboogkerk aan de Langegracht een nieuwe ‘belevings-installatie’, zoals hij er de afgelopen twintig jaar verscheidene op de meest uiteenlopende locaties creëerde. Het gaat dan telkens om de creatie van een raadselachtig oord met een architecturale en landschappelijke dimensie, waarbij hij de toeschouwer uitnodigt om stilte en een tijdloos moment van reflectie en kalmte te vinden. Hoewel deze geënsceneerde oorden ontegensprekelijk onecht zijn, vaak surreëel aandoend of absurd, kunnen ze voor de receptieve toeschouwer wel een authentieke beleving teweegbrengen. In Amersfoort is dit een winters waterlandschap met een horizon. Deze installatie is los te bezoeken.

Hans Op de Beeck, The Boatman, 2020

CollectieCentrum Nederland (CC NL)

Bij de bouw van het CC NL gekozen voor Amersfoort doordat het land er 2,5 meter boven NAP ligt en minder kwetsbaar is voor opkomend water. Het 31.500 m2 grote, door Cepezed Architecten ontworpen gebouw voldoet aan de modernste klimaat- en veiligheidseisen, heeft twee grote restauratieateliers, koelcellen, werkplaatsen, een fotografieruimte en grote transportzone om kunstwerken te verpakken en voor te bereiden voor transport. Een van de grootste depots biedt onderdak aan rijtuigen en zelfs een immens draaiorgel. In totaal staat er voor bijna 25.000 m2 aan schilderijenrekken (6 kilometer) en 19 kilometer aan plankruimte in 39 depots. Het gebouw voldoet aan de hoogste eisen voor duurzaamheid.

Charles-François Daubigny, Zeegezicht, 1876, olieverf op doek, 100 cm × 200 cm, SK-A-2884, Collectie Rijksmuseum Amsterdam (2)

Kunstenaar Hans Op de Beeck
Hans Op de Beeck (Turnhout, 1969) is een Belgisch beeldend kunstenaar die leeft en werkt in Anderlecht (Brussel). Sinds een twintigtal jaren bouwt hij aan een internationaal tentoonstellingsparcours. Hij maakt grote installaties, sculpturen, films, tekeningen, schilderijen, foto’s en teksten. Zijn werk is een reflectie op onze complexe samenleving en de universele vragen over zingeving en sterfelijkheid die daarin resoneren.  

De tentoonstelling 4 Rijkscollecties & Hans Op de Beeck is vanaf 27 januari 2024 te zien in Kunsthal KAdE in Amersfoort.

Categorieën: KunstNieuwsbrief