Op Paleis Het Loo staat in de tentoonstelling Tegenspel het leven en leiderschap van de drie Nederlandse koninginnen Wilhelmina, Juliana en Beatrix centraal. T/m 31 augustus ontdek je aan de hand van zeven sleutelmomenten hoe iedere vorstin haar eigen weg vindt. Hun gezamenlijke regeerperiodes bestrijken bijna de hele 20e eeuw. Een tijd van ingrijpende maatschappelijke veranderingen waarin de rol van vrouwen fundamenteel verandert. Zo kleuren de opkomst van vrouwenemancipatie en veranderende media-aandacht hun koningschap. Tegenspel laat zien hoe de vorstinnen hun positie vormgeven. En hoe ze balanceren tussen traditie en vernieuwing, publiek en privé.

De dubbelrollen die deze vrouwen vervullen, worden keer op keer op de proef gesteld. Ze leiden niet alleen het land in turbulente tijden, maar moeten ook voldoen aan de maatschappelijke verwachtingen van vrouwen in een samenleving gedomineerd door mannen. Ze zijn staatshoofd én moeder. Echtgenoot en monarch. Vorstin en vrouw.

Wilhelmina wordt vlak na haar achttiende verjaardag in 1898 ingehuldigd. Vrouwen hebben dan nog geen stemrecht. Ze groeit uit tot een krachtig leider. Haar dochter Juliana breekt met oude tradities. Ze volgt als eerste Nederlandse prinses een universitaire opleiding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelt ze een cruciale, maar onderbelichte, rol in het diplomatieke verzet. Beatrix brengt afstand en waardigheid terug in het koningschap en moderniseert de monarchie. Een terugkerende tegenspeler in Tegenspel is Bernhard: echtgenoot, (schoon)zoon en vader. Hoe vormt hij zijn rol ten opzichte van de vrouwen die de kroon dragen?

Aanleiding

De tentoonstelling verschijnt in het kader van twee actuele herdenkingen: vijftig jaar na het eerste VN-Jaar van de Vrouw, en tachtig jaar vrijheid sinds de bevrijding in 1945. Deze momenten vormen een uitgelezen kans om terug te kijken op een eeuw waarin vrouwelijk leiderschap zichtbaarder wordt en tegelijkertijd onder het vergrootglas ligt. Nog altijd een actueel thema. Tegenspel bekijkt vrouwelijk koningschap door de lens van gender, macht, imago en maatschappelijke verwachtingen. Hoe beïnvloeden publieke beelden ons beeld van leiderschap? En hoe kijken deze vrouwen zelf naar hun rol en positie? Hoe gaan ze om met kritiek of met moeilijke keuzes in tijden van oorlog, crisis of verandering?

In de tentoonstelling

In een serie bijzondere diorama’s ontdek je persoonlijke verhalen, originele objecten en iconische beelden. Zo staat in een ervan Juliana centraal als jonge kroonprinses. Na het overlijden van haar vader prins Hendrik in 1934 groeit de druk om te trouwen en de toekomst van het koningshuis veilig te stellen. Als jonge prinses moet ze zich bezighouden met huwelijkskandidaten in plaats van zich richten op haar universitaire opleiding. De zoektocht naar een echtgenoot gaat niet zonder slag of stoot. Haar uiterlijk en houding worden openlijk bekritiseerd. In 1936 verschijnt Bernhard von Lippe-Biesterfeld op het toneel: charmant, modern en vrolijk. De liefde bloeit snel op en ze trouwen in 1937.

Paleis Het Loo

Paleis Het Loo is het favoriete paleis van Wilhelmina, gelegen aan de rand van Apeldoorn. Ze groeit er op, komt er als koningin regelmatig en trekt zich er na het koningschap terug. Het voormalig koninklijk paleis is gebouwd door stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary II van Engeland als zomerpaleis en diende eeuwenlang als verblijf voor de Oranjes. Vanaf 1984 is het een nationaal museum.

In het historische paleis zijn twee audioroutes. De route Willem en Mary neemt je mee door 17e-eeuwse vertrekken en de route Huis van Wilhelmina brengt je langs vertrekken gebruikt door Wilhelmina in de 20e eeuw.

In de zomer komt de baroktuin tot bloei. De tuin van Paleis Het Loo is de enige reconstructie van een baroktuin in Nederland.

Paleis Het Loo is open van dinsdag tot en met zondag, van 10:00 tot 17:00 uur. Op feestdagen en in schoolvakanties ook op maandag open. Voor meer informatie:

Foto’s Paleis Het Loo
Categorieën: KunstNieuwsbrief