Meestal eten wij Noord-Europeanen aardappelen, pasta of rijst. En af en toe kapucijners of bruine bonen uit blik. Het zijn zo van die vaste patronen die in ons dagelijks eten elke keer terugkomen. Logisch als je er over nadenkt, want dan hoef je ook niet steeds je boodschappenlijstje te veranderen.

Wist u dat het gemiddelde menu in Nederland uit maximaal twaalf gerechten bestaat en dat wij die gerechten het hele jaar door eten? Voor mensen is het lastig om vaste patronen te doorbreken, wij houden van vaste waarden. Het is nu eenmaal niet anders.

Vroeger werden er vaker bonen gegeten dan tegenwoordig, bonen zitten vol goede koolhydraten, vitamines en mineralen. Ze vullen de maag, verteren langzaam en ze zijn erg goedkoop. Bonen staan erom bekend dat ze langzaam energie afgeven, je kan er lekker lang op doorgaan.

Af en toe bonen uit blik, dat doen wij nog wel eens, maar bonen zelf weken, dat zie je steeds minder. Dus mijn advies voor deze keer is om weer eens rauwe bonen te kopen en zelf te weken. Zelf geweekte bonen zijn echt heel veel lekkerder dan ingeblikte.

Ga eens naar de groenteboer en vraag naar Brandwijk bonen, een kilo bonen kost ongeveer twee euro en je kunt er met zijn vieren twee dagen van eten. Het gaat als volgt.

Spoel de bonen schoon onder koud stromend water en laat ze acht uur weken in ruim koud water. Kook de bonen op zacht vuur in ruim water gedurende 60 tot 120 minuten met een beetje zout. Laat de bonen afkoelen, gebruik wat je nodig hebt voor die dag en vries de rest in, verpakt in daarvoor geschikte bakjes. Makkelijk voor een volgende keer.

Je zult zien dat dit veel lekkerder is dan ingeblikte bonen.

Dit zijn de meest voorkomende bonensoorten: rode kidneybonen, kikkererwten, boterbonen, bruine bonen, kapucijners, rode linzen of witte bonen.

 

 

Categorieën: Archief

Geef een reactie

Abonneer u op 50VitaalPlus

Krijg toegang tot exclusieve extra's