We kunnen hem deze dagen weer bewonderen in de Nederlandse vertaling van Peter Rabbit als de diepe stem van Meneer Verhoef. En ook in films als Hoe tem je een Draak? en de kinderserie Igam Ogam horen we Bert regelmatig op de buis. Een stem die men herkent uit duizenden. De stem die verschillende opera’s zong, stemmen in films en de stem als de enige echte van Bert Simhoffer. Hij is met zijn 62 jaar een man met behoorlijk wat ervaring. Zowel in zijn vakgebied waar we hem allemaal van kennen – het theater en de bühne – als in al zijn andere interesses. Bert is, kun je met recht zeggen, een multi-talent, hij zit nooit stil. Sterker nog, hij kan en wil vooral ook nooit stilzitten.
Naast de creatieve industrie is Bert ook actief in het docentenvak. Hij doceert kinderen in spel en zang, geeft les op de Nederlandse Musical Academie en geeft zijn eigen kinderen zelfs bijles in geschiedenis.
“Zolang ik de jeugd maar wat bij kan brengen van mijn eigen kennis. Dat vind ik echt gaaf,” aldus Bert, “daar doen we het toch voor.”
“Ooit is tegen mij gezegd: ‘Je hebt een mooie stem en zingen leer ik je ook nog wel,’ door onze operadiva Cristina Deutekom. En op die manier wilde ik ook mijn kennis delen. Ik dacht, ik krijg nu echt zangles, dat zingen komt dus nog wel. Kun je nagaan dat ik toen al professioneel op de bühne stond. Maar die energie die zij toen uitstraalde en die kennis. En dan vooral de capaciteit om dat te delen, dat wilde ik ook.”
Daarnaast is Bert ambtenaar van de burgerlijke stand en trouwt hij regelmatig mensen, laat hij zijn stem horen als voorzitter van de Dorpsraad (Loenersloot) en heeft hij af en toe ook wat inspraak in de ouderraad op de school van z’n dochters. En vanaf nu vaste columnist van 50VitaalPlus! Een druk man, die het inmiddels nog weer drukker heeft gekregen, want de beste man is vader geworden van een kerngezonde zoon Maxim Jean Danilo Simhoffer.
Een extraatje in de al bestaande georganiseerde chaos met de twee dochters en zijn vrouw Yvette waar hij het huishouden mee runt. Een man van de familie, die zegt heel erg georganiseerd te zijn, maar waar de chaos ook wel een klein beetje thuishoort. Hij kletst ons de oren van de kop en vertelt. Iets wat ‘ie ook al zo goed kan. Kletsen.
Tussen neus en lippen door vertelt hij ons het geheim van de chef. De kunst van het eindeloos combineren van klussen, het huishouden, een thuis en nu een nieuwe kleine erbij.
“Je kunt misschien veel dingen doen, wellicht soms ook teveel dingen doen, maar zolang je alleen maar doet wat je leuk vindt en je daar structuur in aanbrengt, komt het goed.”
En dat moet ook. Structuur is belangrijk om je hele leven op de rit te hebben en duidelijkheid en geordendheid, ook al lijkt dat soms een chaos. Het is waarom je met meerdere dingen tegelijk bezig kunt zijn. Dat is dan misschien ook wel de essentie om fit en vitaal te blijven. Het houden van overzicht en structuur in zaken, maar vooral ook bezig blijven. Je moet jezelf blijven uitdagen in het leven, of dat nu grote nieuwe projecten zijn, of kleine dagelijkse bezigheden. Het gaat erom dat je die hersenhelften laat draaien. En als we daarin kiezen voor de dingen die we het leukste vinden, dan is het niet erg om veel te doen. Want daar halen we vervolgens weer de energie uit. Maar maak dan wel een keuze voor de dingen waar je je fijn bij voelt. Maak een selectie van positieve energie, dan komt de tijd vanzelf wel.
“En ik heb natuurlijk altijd dingen uit m’n hoofd moeten leren.”
Met opera’s en teksten voor stukken en voorstellingen is er heel wat gevraagd van de capaciteit van z’n geheugen. “En dat helpt wel degelijk. Zo blijven die hersenhelften wel actief,” lacht Bert.
En dat is precies nog zo’n essentiële activiteit voor de vitale en de fitte vijftigplusser. Lachen. Bert lacht veel, heel veel. Hij lacht met zijn dochters, om zijn dochters, met zijn vrouw en met die kleine. Hij heeft oprecht plezier in het leven, in het huis en in zijn werk. En die combinatie is goud. Bezig blijven in de georganiseerde chaos met dingen die je leuk vindt. En dat houd je ook jong.
Bridget van Alphen
Gepubliceerd editie 2018-1/2, april 2018