Doorlopend mooie recepten en kooktechnieken om u te inspireren.
Arjen Zeevenhooven
Topkok

Meer eten in de winter

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom wij in de winter meer en vetter eten dan in de zomer. Zelf merk ik dat in de donkere koude dagen in de winter behoefte heb aan veel en vet terwijl ik dat helemaal niet nodig heb. Wij hoeven ons blijkbaar niet te schamen om ’s avonds lekker op de bank een zak nootjes en kaas en worst te snoepen.

Wetenschappelijk is er een goede verklaring voor ons gedrag. Wij gaan ’s ochtends in het donker naar ons werk en meestal kom je in het donker ook weer thuis. Op het kantoor of op de zaak zitten wij de hele dag in kunstlicht en zien wij geen of weinig daglicht. En daar wringt de schoen. Ons lijf heeft behoefte aan daglicht. Daglicht maakt een beetje van ons gelukshormoon aan. Dat gelukshormoon heet serotine en daar krijgen wij wat te weinig van binnen in de winter.

Om dit gemis te compenseren krijgen wij automatisch behoefte aan koolhydraatrijk voedsel. Eten met veel koolhydraten wordt ook wel comfortfood genoemd. Denk aan pizza, pasta, chips en veel vlees met vette jus.

Alle voedingsmiddelen met veel koolhydraten zorgen ervoor dat de afgifte van insuline in de bloedbaan hoog is en daardoor gaat onze chemische fabriek (het lichaam) weer een stof aanmaken dat omgezet wordt in het gelukshormoon serotine en voelen wij ons weer wat gelukkiger of beter.

Je zou dan hypothetisch kunnen zeggen dat gelukkige mensen minder snel aankomen in de winter om dat zij deze behoefte wat minder hebben maar met deze uitspraak begeef ik mij op glad ijs. Ik ben tenslotte kok en geen wetenschapper.

Dat gelukshormoon willen wij natuurlijk allemaal wel maar dikker worden daar zitten wij niet op te wachten! Hoe los je dit nou op? Het blijft een feit dat wij wat grotere maaltijden eten in de winter en dat is helemaal niet erg. Het is tenslotte koud en ons motortje moet goed kunnen draaien.

De oplossing is vrij simpel. Zorg ervoor dat je veel vezels eet. De meest vezelrijke producten zijn groenten, bonen en grof volkorenbrood. Voor de meesten onder ons is dit geen nieuws maar hoe doe je dat dan?

Eet volkoren brood in plaats van wit brood en gebruik in stoofschotels wat minder vlees en voeg grof gesneden groente toe (lekker veel) zoals bonen, broccoli, paprika, blokjes knolselderij, pompoen en winterwortels. Ook stamppotten zijn hier heel geschikt voor. Zelf gebruik ik maar een paar aardappelen in stamppot en in plaats van de rest van de aardappelen gebruik ik dan wortel, zoete aardappel (ook weinig koolhydraten) en knolselderij.

Het zelf weken van boonsoorten is ook een goede en tevens goedkope optie. Ik vervang dan de aardappel gewoon door een boon ( hé … dat rijmt).

Al met al zijn vezels de oplossing voor onze eetbuien. Vezelrijke producten verteren nu eenmaal wat langzamer waardoor er constant glucose in ons bloed komt en wij minder snel honger hebben.

Simpel toch?

 

Groet, Arjen

Koffie

Eerlijk gezegd wél

Nu, een aantal weken na de jaarwisseling, als het besef doordringt dat de goede voornemens gesneuveld zijn, is het wel passend om het over eerlijkheid te hebben. In de zin van ‘hoe heerlijk is eerlijk’. Bij eerlijke handel denkt iedereen meteen aan Fairtrade (in Nederland opererend onder de vlag van

Lees verder »
Koffie

Filterkoffie, wie is daar niet mee opgegroeid?

Helemaal terug van weggeweest vanwege de pure smaak en positieve gezondheidsaspecten. Met Moccamaster, het oer-Hollandse koffiezetapparaat, zet u altijd hete en aromatische koffie. Dankzij de nieuwe keuzeschakelaar op de Moccamaster KBG Select zet u de lekkerste kop koffie bij kleine en grote hoeveelheden. Filteren tot in de perfectie In oktober

Lees verder »

KOOKTECHNIEKEN

Zelf kroketten of bitterballen maken

Niks lekkerder dan af en toe een portie bitterballen of een broodje kroket, dat warme romige mmm, wat mij betreft een groot genot. Ik kan er echt naar uitkijken om bij een biertje in de kroeg een portie goede bitterballen te verorberen. Acht stuks het liefst. Zes voor mij en

Lees verder »

De smoker

Vroeger rookte iedereen zich een ongeluk. Op tafel een glaasje sigaretten van je favoriete merk, de raampjes van de auto dicht en gaan met die banaan.Tegenwoordig word je bijna aangevallen als je een sigaar of sigaret opsteekt. Begrijp mij niet verkeerd hoor. Ik ben al jaren geleden gestopt met roken

Lees verder »

Deksel erop? Of deksel eraf?

Moet je nu koken met de deksel op de pan, of van de pan? En waarom moet dat dan eigenlijk. Om deze vraag aan te pakken is wat uitleg nodig. Ik hoop u in onderstaand stukje wat duidelijkheid te geven. Wist u dat je door het variëren tussen met of

Lees verder »

De Blender

Arjen Zeevenhooven, Topkok Wat moet je ermee zult u denken. Dat dacht ik in eerste instantie ook ,toen mijn ouders in een opwelling bedachten dat zij toch maar eens iets gezonder moesten gaan eten, en dus een prachtige blender kochten. Ik heb even de kat uit de boom gekeken, want

Lees verder »

RECEPTEN

Citroen-honing-prei met tijm en feta

Ingrediënten voor 4 personen 1 kilogram dunne prei 1 citroen 150 milliliter bouillon (van een blokje) 25 gram boter 3 takjes tijm 1 eetlepel vloeibare honing 150 gram fetablokjes, beetje fijngemaakt met een vork Bereiding Snijd de kont en het donkergroene stuk van de preien af. Snijd de prei in

Lees verder »

Verse vitaminen kweken doe je thuis

BIJT is een lijn met producten voor het thuiskweken van kiemgroenten. Met een BIJT kweekset, bestaande uit een herbruikbare pot en een biologisch afbreekbare zaadpad, kweek je jaarrond gezonde kiemen in zes verschillende soorten zoals broccoli en rucola. Naast de kweekset heb je enkel water nodig voor de groei. Het

Lees verder »

Hete bliksem van zoete aardappelen met spek

Ingrediënten voor 4 personen 400 gram aardappelen 600 gram zoete aardappelen 2 Elstar appels 2 uien 50 gram roomboter 300 gram gerookt ontbijtspek aan 1 stuk zonder zwoerd 2 eetlepels grove mosterd   Bereiding Snijd de geschilde aardappelsoorten in stukken, spoel ze schoon onder de koude kraan en kook ze

Lees verder »

Linzencurry met kip, kokos, limoen en spinazie

Ingrediënten voor 4 personen 400 gram rode linzen in zak (droog) 400 milliliter kokosmelk 2 uien 400 gram kippendijen zonder bot 4 eetlepels olijfolie 100 gram Boemboe groene curry (zelf vind ik die van Fair Trade het lekkerst) Sap van 1 limoen 2 teentje uitgeperste knoflook 600 gram verse spinazie

Lees verder »

Witte bonen cassoulet met lekker veel vlees

Ingrediënten voor 4 personen 30 gram roomboter 80 gram gerookte spekblokjes 300 gram hamlappen (in grote stukken) 2 verse worstjes 2 grote uien in blokjes gesneden 2 eetlepels tomatenpuree 2 takjes verse tijm 2 kruidnagels 2 stuks laurierblad 500 gram witte bonen (het liefst zelf geweekt en gekookt) 1 eetlepel

Lees verder »

Runderstoof met appelstroop en boontjes

Ingrediënten voor 4 personen 600 gram rib-runderlappen, liefst met een randje vet 3 eetlepels Rinze appelstroop 2 eetlepels mosterd (naar persoonlijke smaak/voorkeur) 25 gram boter 2 grote uien, fijngesneden 4 laurierblaadjes 250 milliliter rundvleesbouillon (van tablet) 300 gram winterpeen, in plakjes 2 stronken bleekselderij gewassen en in reepjes gesneden 250

Lees verder »

INGREDIËNTEN EN RECEPTEN OP RUBRIEK

  • All
  • Aardappel
  • Aardappelsalade
  • Afrikaans
  • Amandelspijs
  • Appelstroop
  • BBQ
  • Bakken
  • Cassoulet
  • Chinees
  • Chorizo
  • Citroen
  • Culinair
  • Curry
  • Feta
  • Garen in de oven
  • Garnalen
  • Gevuld
  • Grapefruit
  • Gratin
  • Groentestoof
  • Hamlappen
  • Hete bliksem
  • Hollandaisesaus
  • Honing
  • Indiaas
  • Italiaans
  • Kalkoen
  • Kerstbrood
  • Kip
  • Kippenstoof
  • Knolselderij
  • Koekjes
  • Kokos
  • Kreeft
  • Kreeftensoep
  • Limoen
  • Limoncello
  • Linzen
  • Mayonaise
  • Nieuwsbrief
  • Poffen
  • Poké Bowl
  • Prei
  • Riblappen
  • Rundvlees
  • Salade
  • Soep
  • Spaans
  • Spek
  • Spinazie
  • Stamppot
  • Stoof
  • Suikerbrood
  • Tiramisu
  • Wentelteefjes
  • Winterstoof
  • Witte bonen
  • Zalm
  • Zomersalade